امروز دوشنبه 07 خرداد 1397 - ساعت 09:54

10 مانع کاربرد فناوری اطلاعات در مدارس

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای)

بررسی های صورت گرفته در 26 کشور دنیا از  10 مانع اصلی در زمینه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس حکایت دارد. 

 

 


مدارس هوشمند از جمله برنامه های مهم توسعه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش محسوب می شود که فواید و آثار و نتایج آن نه فقط در محیط آموزشی تاثیرات خود را خواهد داشت بلكه تحولی نوین همراه با تجارب واقعی محیط زندگی دانش آموزان و فردای آن‌ها رقم خواهد زد؛ براین اساس تاسیس مدارس هوشمند می‌تواند گامی موثر در راستای تحول بنیادین نظام آموزشی کشورمان باشد.

این موانع شامل تعداد کم رایانه، دانش و مهارت اندک معلمان، دشواری تلفیقICT‏ با آموزش، زمان‌بندی استفاده از رایانه، کمبود لوازم جانبی، کمبود نسخه‌های نرم افزاری، وقت کم معلم، کافی نبودن زمان دسترسی همزمان، کمبود بازرس و کمکهای فنی می شود. در همین حال نگاهی به مدارس ایران موارد دیگری نیز به این موانع می افزاید که از جمله آن می توان به زیر ساخت‌ها، فضای کوچک کلاسها، حفظ و نگهداری دستگاهها و لوازم جانبی آن که هر دو نیازمند منابع مالی است که به علت فقدان اعتبارات خاص مانع اصلی توسعهICT در آموزش و پرورش بویژه در مناطق دور از مرکز است اشاره کرد.

همچنین یکی از موانع اصلی در سر راه توسعه فناوری اطلاعات در مدارس نبود فرهنگ سازمانی و بلوغ و رشد کافی در کشورمان می باشد که رسیدن به این بلوغ می بایست با سنجیدن همه عوامل نایل شود.

 

همچنین در حوزه ‎نیروی انسانی، نداشتن مهارت معلمان در بخش تولید محتوای الکترونیک و مسلط نبودن بر زبان انگلیسی و ‎نداشتن کیفیت آموزشی لازم نرم افزارهایی که در بازار تولید و عرضه شده اند و در نهایت شلوغی کلاس‌ها که مانع استفاده درست از رایانه می شود از دیگر موانع اصلی در زمینه هوشمندسازی مدارس عنوان شده است.

بخش دانش و زندگی تبیان

 

 

 

نظرات


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مقاطع تحصیلی

 

اوقات شرعی