فرهنگی

به مناسبت گرامیداشت هفته مقام معلم

روز معلم های انسان ساز گرامی باد


خلاصه :

معلم حقیقی کیست؟ آیا دانش ها به یک اندازه ارزش دارند؟!

اگر شمع می‌سوزد و می‌افروزد و نورافشانی و در این میان پاره‌های وجود خویش را ایثار می‌کند، معلم نیز می‌سوزد و می‌افروزد و می‌افشاند پرتوهای علم و دانش خویش را.

  او نیز پاره‌های وجود خود؛ یعنی عمر و جوانی و استعداد و روح و روانش را عاشقانه عطا می‌کند تا بیاموزد سخن عشق را که «خوشتر از آن نیست.»

  اگر گل، عطرافشانی می‌کند و اینگونه از طول عمر خویش می‌کاهد و عرض آن را می‌افزاید، معلم نیز عطر می‌افشاند؛ عطر خیر و محبت و دانش و برای آموزش، از جان گرانمایۀ خویش هزینه می‌کند.

  اگر پروانه گرد شمع می‌چرخد و می‌گردد و عاشقانه پَر می‌سوزاند، معلم نیز برای حقیقتی چون دانش و بینش و برای تعلیم و تربیت، پروانه‌وار گِرد شاگرد هستی می‌چرخد و سوخته‌بال، راه و رسم دانستن و سوختن و وصال را می‌آموزاند.

 پس، قصۀ شمع و گل و پروانه یک تعبیر کهنه و قدیمی نیست؛ بلکه هر روز تجدید می‌شود و تا هر زمان که معلم و پیشۀ شریف تعلیم و تربیت است، این قصه تکرار می‌شود و البته تحسین و تمجید.

 

امام کاظم (علیه السلام)  می فرمایند : «چون رسول خدا (ص) وارد مسجد شد ديد جماعتى گرد مردى را گرفته‌اند فرمود: چه خبر است گفتند علامه‌ايست. فرمود: علامه يعنى چه؟ گفتند: داناترين مردم است به دودمان عرب و حوادث ايشان و به روزگار جاهليت و أشعار عربى. پيغمبر فرمود: «اینها علمی است که نادانش را زيانی ندهد و عالمش را سودی نبخشد.»  معلم حقیقی کسی است که به تو بگوید که کیستی. معلم حقیقی کسی است که روح معنویت و انسانیت را در تو زنده کند.

معلمان شما حقوقی بر گردن شما دارند, باید شکرگزار آن ها باشید و تکریمشان کنید که برای این تشکر بدلی نگذاشته‌اند و این تشکر باعث برکت علم شما خواهد شد.

 پیامبر (ص):«انَّ اللهَ تعالی وَضَعَ اربعاً فی اربعٍ: برکةُ العلمِ فی تعظیمِ الاستاذِ و بقاءُ الایمانِ فی تعظیمِ الله و لذةُ العیش فی بِرّ الوالدین و النجاة من النار فی ترک ایذاء الخلق» خداوند برکت علم را در تعظیم استاد قرار داده است.

 

کار بزرگ معلمان آموزش شکوفاسازی استعدادها برای ارزشهای متعالی است. درود خدا بر شهیدان و سپاس ما به معلمان و خوشامد ما نثار نسل جوان خوش عاقبت ملت ایران باد.(بخشی از پیام رهبر انقلاب بمناسبت روز معلم)

روز معلم های انسان ساز گرامی باد.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران