اخبار و رودیدادها

کم رویی


خلاصه :

.

 

سوال :

من اعتماد به نفس ندارم و آدم کم رو ، خجالتی و خود کم بینی هستم . برای رهایی از این مشکل باید چه کار کنم ؟

پاسخ :

درمان این حالت منفی ، تدریجی و گام به گام است . برای برطرف کردن این مشکل عجله نکنید و با یکی – دو اقدام سازنده انتظار نداشته باشید که همه چیز درست شود . اگر حوصله کنید و راهکارهای پیشنهادی زیر را انجام دهید ، رفته رفته اعتماد به نفس پیدا می کنید و از کم رویی ، خجالت و خود کم بینی خلاص می شوید .

اکنون ده راهکار پیشنهادی را برای رفع این مشکل با هم مرور می کنیم :

1-    مرتب توانایی ها و موفقیت های خود را به یاد آورید و آن ها را روی کاغذ بنویسید و خدا را به خاطر آن ها شکر کنید . زیرا مهم ترین نکته موثر در روحیه انسان ، درک داشته ها است یعنی این که انسان ببیند که چه توانایی ها و نعمت هایی را دارد و نسبت به آن ها توجه نماید . این توجه ، علاوه بر تقویت اراده و روحیه و برخوردهای او ، موجب شادی او نیز می شود و اصلا باید گفت که مهم ترین عامل شادکامی در زندگی انسان همین است که نسبت به آن چه که دارد و خداوند به او عطا کرده است توجه نماید . همان گونه که بیان گردید می توانید داشته های خود یعنی نعمت هایی را که خداوند به شما داده است اعم از نعمت های مادی و معنوی خود را روی کاغذ بنویسید و آن ها مرور نمایید . این اقدام باعث می شود توجه شما از نقاط ضعف به نقاط قوتتان معطوف شود و برخوردهای قوی تری داشته باشید .

2-    تجربیات موفق خود را برای دوستانتان بازگو کنید و به آن ها برای کار و کوشش و حرکت به سوی قله های موفقیت دلگرمی بدهید یعنی خودتان در درجه اول نه برای خودتان و نه برای دیگران حرف های مایوس کننده نزنید و برعکس صحبت های امید وار کننده در کلام خود داشته باشید . البته باید گفت که این امر نیاز به اراده و تمرین دارد .

3-    هرگز به خودتان تلقین منفی نکنید و به خاطر عدم موفقیت در برخی از موارد خود را سرزنش نکنید .

4-    همیشه ارتباط بصری خود را با مخاطب مثلا دوستانتان در مدرسه حفظ کنید . هنگام گفتگو با دوستانتان ، سرتان را به زیر نیاندازید و حالت آدم های خجالتی را به خود نگیرید .

5-    با دیگران راحت و بی دغدغه سخن بگویید و شمرده و آرام حرف بزنید .

6-    با افراد با نشاط و فعالی که خجالتی نیستند مثلا دوستانتان در مدرسه که این گونه اند ، بیشتر مراوده داشته باشید تا شما هم از کم رویی و خجالت دور شوید .

7-    در برنامه های دسته جمعی مانند اردوها ، مراسم ها و جلسه های هنری ، فرهنگی و مذهبی شرکت کنید و حضور فعال داشته باشید . اصلا می توانید به عنوان مثال از مسئول فرهنگی مدرسه بخواهید که در این برنامه ها مسئولیتی به شما واگذار کنند .

8-    خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و امتیازات آن ها را به رخ خود نکشید و همیشه بر اساس امکانات خودتان وضعیتتان را ارزیابی کنید . و این را در نظر داشته باشید که خداوند به هر انسانی یک سری توانایی هایی داده است که او باید از آن ها استفاده کند . شما نیز قطعا توانایی های خوبی دارید که در موقعیت های مختلف بروز خواهد کرد .

9-    از هدف های کوچک و متوسط شروع کنید مثلا اگر در یکی از فعالیت های مدرسه شرکت می کنید ابتدا کار کوچکتری را انتخاب کنید و کم کم در مراحل بعد کارهای بزرگ تر را بپذیرید .

توجه به برخی نکات مهم :

1-    مفهوم خجالت و کم رویی با حیا متفاوت است . حیا یک صفت بسیار پسندیده و مورد توصیه عقل و دین است که باید بدان ملتزم بود و نباید اجازه دهید که در ما کم شود . به عنوان مثال سخن گفتن یک خانم در برابر نامحرم و یا نوع پوشش او و نیز رفتارهای او که باید همراه حیا باشد . ولی خجالت و کم رویی که شما از آن سخن گفتید آن است که مثلا انسان نتواند منظور خود را به مخاطب برساند به عنوان نمونه سرکلاس درس از روی خجالت نتواند به درستی سخن بگوید و یا در برخورد با دیگران از رساندن مقصود خود به آن ها عاجز باشد که این حالت ، صفت خوبی نیست زیرا در بسیاری از موارد مانع از بروز توانایی های انسان و یا گوشه گیری او می شود.

2-    یاد خدا ، توکل به او و دل سپردن به یاری او مهم ترین عامل موفقیت در هر حرکتی به ویژه رسیدن به عزت نفس و رها شدن از کم رویی و خودکم بینی است که همیشه باید مورد توجه باشد . شما در زندگی بزرگانی همچون امام خمینی (ره) می بینید که توکل به خدا در زندگی ایشان عامل چه موفقیت بزرگی برای ملت ایران گردید .

برای این که اراده خود را در انجام این موارد تقویت کنید ، هر شب خود را محاسبه کنید که تا چه حد این موارد  را انجام داده اید و تا چه حد در از بین بردن کم رویی خود موفق بوده اید . آنگاه موارد و با خود شرط نمایید که از فردا بهتر و با روحیه قوی تر عمل نمایید و نقص ها را از بین ببرید . ان شاءالله

 

مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم

پایگاه های اطلاع رسانی :  راسخون ، تبیان ، پرسمان ، پاسخ گو ، پرس و جو ، بلاغ ، الشیعه

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران