اخبار و رودیدادها

منظور از سبک شمردن نماز


خلاصه :

.

 

پاسخ :
امام باقر (ع) فرمودند : «نمازت را سبک مشمار ؛ زیرا پیامبر (ص) هنگام رحلت فرمودند : از من نیست کسی که نماز را سبک بشمارد» . امام صادق (ع) هم فرمودند :

«شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد ، نمی رسد» (میزان الحکمه، حدیث 10706)


سبک شمردن نماز شکل های مختلفی دارد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم :
الف) تاخیر در خواندن نماز : یکی از شکل های سبک شمردن نماز این است که انسان بی هیچ دلیلی ، نمازش را به تاخیر بیاندازد و آخر وقت بخواند یا آن قدر تنبلی کند که نمازش قضا شود و قضای آن را به جای آورد . در آیه 4 و 5 سوره ماعون می خوانیم : «وای بر نمازگزارانی که در نماز خود سهل انگاری می کنند » امام صادق(ع) درباره این آیه فرمودند :

«یعنی این که بدون عذر ، نماز را از اول وقتش به تاخیر می اندازد »


ب) با عجله نماز خواندن : این کار نوعی سبک شمردن نماز است و در روایات اهل بیت (ع) به شدت سرزنش شده است . رسول خدا (ص) فرمودند : «دزدترین مردم کسی است که از نماز خود می دزدد. نماز چنین فردی همانند لباس کهنه ، مچاله و به چهره او زده می شود» (میزان الحکمه ، حدیث 10713)
در زمان رسول خدا (ص) مردی وارد مسجد شد و به نماز ایستاد . او سجده هایش را آن قدر سریع به جا می آورد که انگار نه انگار به سجده می رفت . رسول خدا (ص) که سجده های او را دیدند ، فرمودند : «سجده های او مانند نوک زدن کلاغ بود. اگر با این حال بمیرد ، بر آیین محمد نمرده است» (بحارالانوار، ج84، ص234)


پ) بی توجهی به نماز هنگام خواندن آن : کسی که نماز می خواند باید حواسش به نماز باشد و به کارهای دیگر فکر نکند و سرگرم کارهای دیگر نشود . امام باقر (ع) فرمودند : «در حال نماز ، کاملا متوجه نمازت باش. از نماز تو آن مقداری حساب می شود که در آن حضور قلب داری . در نماز با دست و سر خود بازی نکن و خمیازه نکش» (پرسش ها و پاسخ های دانشجویی ، ج43 ، ص 170)

 

 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران