اخبار و رودیدادها

تفاوت معجزه و کارهای خارق العاده برخی افراد


خلاصه :

.

پاسخ :


پیامبران الهی با نشان دادن معجزات فقط در پی هدایت و دعوت مردم به سوی خدا بودند . آن ها با معجزات خود نشانه ای برای پیامبری خود به مردم نشان می دادند تا آنان به مردم ایمان آورند . بنابراین پیامبران با نشان دادن معجزات در پی خودنمایی نبودند و هدف آن ها تنها و تنها هدایت مردم بود . چنان که قرآن کریم به عنوان برترین معجزه ، کتاب هدایت مردم و نشان دادن راه حق یعنی صراط مستقیم به آنان است ؛ اما افرادی که غیب گویی می کنند و یا کارهای خارق العاده دیگر انجام می دهند ، هدفشان هدایت مردم به سوی خداوند نیست ؛ بلکه هدف آنان جلب توجه مردم و فریبکاری است . به عبارت دیگر ، تفاوت کار آن ها با پیامبران الهی در این است که پیامبران خدا کار خدایی و دلسوزانه انجام می دهند ولی افراد سود جو که کارهای خارق العاده و غیب گویی می کنند ، کاری شیطانی و سودجویانه انجام می دهند .


البته تفاوت های دیگری هم وجود دارد از جمله این که : پیامبران الهی در معجزات خود رقیبی ندارند و کسی نمی تواند شبیه معجزات آن ها را انجام دهد . اما صاحبان کارهای شگفت انگیز ، بی رقیب نیستند و همیشه افرادی هستند که شبیه به کارهای آن ها را انجام می دهند . به همین دلیل پیامبران به مردم می گفتند که اگر می توانید ، شما هم شبیه به این معجزه ها را انجام دهید . در حالی که صاحبان آن کارهای عجیب هرگز ادعا نمی کنند که فقط ما از عهده انجام این کارها برمی آییم .
همچنین کارهای شگفت انگیزی که انسان ها انجام می دهند به قدرت محدود بشر متکی است که سطح آن خیلی پایین است ؛ اما معجزات پیامبران به قدرت بی پایان خدا تکیه دارد و از دسترس بشر دور است . به همین دلیل است که هنگام مقابله ی پیامبران با صاحبان این کارهای شگفت انگیز ، پیامبران هستند که به پیروزی می رسند ؛ به عنوان مثال وقتی حضرت موسی (ع) با جادوگرهای مصر رقابت کرد ، عصای او به تنهایی ، همه کارهای دروغین جادوگرها را بلعید .


تفاوت دیگر نیز این است که انسان هایی که کارهای خارق العاده انجام می دهند ، هر کدام در زمینه ای خاص مهارت و تخصص دارند ؛ مثلا برخی از آن ها فقط در بلند کردن اجسام سنگین ، برخی در خبردادن از آینده و برخی در غلبه بر درد سوزن و چاقو و چیزهای تیز مهارت دارند . اما پیامبران الهی ، معجزات متنوعی داشتند ؛ به عنوان مثال حضرت عیسی (ع) هم از غیب خبر می دادند و هم نابینا را شفا می دادند و هم مرده ها را زنده می کردند و هم با گِل پرنده می ساختند و او را به پرواز در می آوردند .


برگرفته از کتاب : کتاب 646 پرسش و پاسخ دینی با نسل نو ، غلامرضا حیدری ابهری ، ج2 ، ص18-20 با اندکی اضافات .


دیگر منابع جهت مراجعه :
 پایگاه های اطلاع رسانی :  راسخون ، تبیان ، پرسمان ، پاسخ گو ، پرس و جو ، بلاغ ، الشیعه
کتاب پرسش ها و پاسخ های دانشجویی ، دفتر نشر معارف
مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران