اخبار و رودیدادها

تعلیم و تربیت دینی شماره (۱)


خلاصه :

.

 

اهمیت هنر در تعلیم و تربیت دینی

 

در حوزه تعلیم و تربیت ، استفاده از هنر جایگاه والایی دارد. وقتی کار آموزش مسائل دینی با جذابیت های هنری همراه گردد، مخاطب ما با شوق بیشتری به سخنان ما گوش می دهد و به دریافت بهتری از آنچه گفته ایم می رسد. در این جا به سه قالب اثر گذار هنری که می تواند ما را در پاسخگویی به پرسش های دینی یاری کند، اشاره می کنیم.

 

الف)  قالب قصه:

       قصه از دیرباز مورد توجه مربیان بوده است. به خاطر جذابیت این قالب در آموزش اخلاق و معنویت،کتاب های اخلاقی بسیاری در این قالب نگارش شده است. استفاده از این قالب در کار آموزش مسائل دینی و  پاسخگویی به پرسش های این حوزه بسیار مفید است .در اینجا میتوان به کتاب "خدا و قصه هایش" در زمینه آموزش توحید، و کتاب "پیامبر و قصه هایش" در زمینه آموزش سیره پیامبر را نام برد.

ب) قالب شعر:

     این حالت برای کودکان بسیار جذاب و دلنشین است. خوشبختانه شاعران خوش قریحه ما ، اشعار فراوانی در حوزه اخلاق و آموزش دین سروده اند که باید به درستی از آن ها بهره ببریم.

ج)قالب تشبیه و تمثیل:

      برای روشن ساختن بسیاری از مفاهیم دینی، حتما باید از تشبیه و تمثیل استفاده کرد. بدون بهره گیری از این هنر ، درک بسیاری از مفاهیم دینی برای بزرگسالان نیز سخت و دشوار است . حتی مفاهیم قابل درک نیز آنگاه که با تشبیه و تمثیل قرین می گردد، بهتر به دل می نشیند و راحت تر فهمیده می شود.به همین دلیل است که قرآن و اهل بیت در توضیح سخنان خود ار این روش فراوان استفاده کرده اند. نمونه ای از این تشبیه ها را در کتاب "چهل حدیث و تصویرها" می توانید ببینید.

برای مثال درجواب این سوال که "چرا خداوند دعاهای ما را اجابت نمی کند؟"   می توانیم این وضعیت را به کودکی تشبیه کنیم که از مادرش کبریت می خواهد و او از سر دلسوزی کبریت را به فرزندش نمی دهد.

استفاده از مثال نیز گرچه با تشبیه متفاوت است ولی این روش نیز بسیار اثرگذار است.

برای مثال در پاسخ به این پرسش کودکان که "چرا خدا را نمی توان دید ؟"     با آوردن چندین مثال می توان به او نشان داد که هر موجودی را نمی توان دید. مانند هوایی که تنفس می کنیم و ....

ادامه دارد.....

                                                                                                                                                                                                                                                                         برگرفته از کتاب :    خداشناسی کودکان  نوشته غلامرضا حیدری ابهر  

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران