اخبار و رودیدادها

کلاس‌های تابستانه دبیرستان تزکیه


خلاصه :

گزارشی کوتاه از فعالیتهای فرهنگی آموزشی متوسطه دوم در تابستان ۱۴۰۰

آخرین شنبه تیرماه ۱۴۰۰ بود که برای اولین‌بار همه دانش‌آموزان دور هم جمع شدیم تا علاوه‌بر آشنایی بیشتر با یکدیگر، برای آغاز سال تحصیلی، از تابستان خودمان را آماده کنیم. روز بعد، کلاس‌ها در سامانه برقرار و درس و تحصیل آغاز شد. محوریت اغلب کلاس ها در طول تابستان مرور مطالب سال‌های گذشته و کسب آمادگی برای ورود به‌سال جدید بود. به‌طوری‌که در دروس عمومی مانند: زبان، ادبیات، عربی و... ابتدا مطالب سال‌های گذشته بررسی و سپس برخی موارد، به صورت مکمل تدریس شد. در دروس اختصاصی نیز مفاهیم کاربردی اولیه، تدریس شد تا با آغاز مهرماه و به صدا درآمدن زنگ سال تحصیلی جدید، دانش‌آموزان، با پیش‌زمینه‌ی ذهنی، آمادگی نسبی، قدرت و قوت بیشتری، شروع کلاس‌ها را رقم بزنند. دراین‌میان اما باید توجه داشت که تمرکز کلاس‌های تابستانه، فقط روی مباحث درسی نبوده‌است!

کارگاه رو به‌روشنی ازجمله کارگاه های چالش‌برانگیز تابستان بود که در آن از زاویه تاریخی به بررسی مبحث دفاع پرداختیم. کارگاهی که در آن پرسش و پاسخ جایگاه ویژه ای داشت. و اما کلاس دینی! کلاسی که با عنوان مبانی بینش در برنامه دیده میشد؛ جایی که دروس دینی ما با مباحث و کتاب های شهید مطهری گره خورده بود. جایی برای پرسش سوال های گوناگون که هرکدام ما را به پاسخی شگفت آور می رساند. کلاسی که هر لحظه در زندگیمان جاری بود. اما در میان همه این زنگ ها که در ما با چالش های متفاوت رو به رو میشدیم، زنگ سواد رسانه برایمان متفاوت و جنس چالش ها آن از نوع دیگری بود. جایی که اوج لذت ما بود و اصلا نمیفهمیدیم زمان چگونه می گذرد. بچه ها همه برای پاسخ دادن داوطلب میشدند. و منتظر بودند تا بدانند نتیجه بحث این هفته به کجا خواهد رسید و به کدام مفهوم رسانه‌ای اشاره خواهیم رسید؟ در کنار همه ی درس ها و کلاس ها، زنگ تشکیلات برقرار بود. زنگی که همانطور که از نامش پیداست در آن کار تشکیلاتی یاد می گرفتیم و دانشمان درباره کار تشکیلاتی سال تحصیلی بیشتر می‌شد تا به امید خدا با شروع سال کار را جدی تر و مصمم تر آغاز کنیم. بعد از آشنایی با تشکیلات علمی، فرهنگی و رسانه در جلسات مختلف، در گروه هایمان کاری را انجام می‌دادیم تا هم مزه کار تشکیلاتی را بچشیم و هم با آن قسمت از تشکیلات آشنا شویم. قرار گرفتن کار ها در کانال و تلاش برای به دست آوردن لایک های بیشتر باعث ایجاد حس رقابت و انگیزه مضاعف می شد، البته رقابتی در عین رفاقت به رسم هر سال تزکیه ما فعالیت های فرهنگی را از یاد نبردیم و در ضمن فعالیت ها گزارشی از محرم تشکیلاتی مان آماده کردیم ... صل ا.. علیک یا اباعبدالله پیش‌از آغاز ماه عزاداری مولایمان امام حسین علیه‌السلام دست به کار شدیم .بعد از باخبر شدن از برنامه ای برای برگزاری هیئت در ماه محرم ، یکی‌یکی آمادگی خودمان را جهت مشارکت در برگزاری هیئت اعلام کردیم. بعد از انتخاب سرگروه‌های با تجربه یازدهمی و تقسیم نفرات به ۴ گروه کار با قوت و جدیت بیشتری آغاز شد. بعد از معرفی و آشنایی اولیه هر کس هر چه می‌دانست به میدان آورد و هر مهارتی که بلد بود به کار بست؛ از دست به موس و گوشی شدن و تولید عکس و فیلم و پادکست ،،، تا دست به قلم گرفتن و نوشتن! البته برای برنامه‌ی ماه صفر جلسات حضوری گذاشتیم و برنامه‌هایمان را مطرح کردیم از دکور... گرفته تا پذیرایی و مهدکودک برای کودکان حاضر در مراسم صفر. دراین‌ بین رابطه دوسویه آموزش و آموختن هم میان اعضای هر گروه برقرار بود تا به مدد اباعبدالله و گام‌های کوچک ما و این کار تشکیلاتی هیئت به بهترین نحو برگزار شود. و نتیجه هم شد مجالسی که هر چند ساده و خودمانی اما پر از عشق به اهل‌بیت برگزار شد و امید است مورد رضایت حضرتش قرار گرفته باشد.ان‌شاءالله

کلاس تاریخ و کارآفرینی که در رشد ابعاد مختلف دانش‌آموزان نقش بسیاری داشتند... از حضرت آدم تا حضرت محمد... از ایران باستان تا روم و یونان... از روایات اسلامی تا روایات یهودی... و همه و همه در کارگاه پودمان پژوهشی تاریخ و جعرافیا پایه یازدهم. در سه جلسه به صورت خلاصه اما تحلیلی، اتفاقات مهم را از شروع بشریت تا انقلاب صنعتی بررسی کردیم و موفق شدیم نگاهی هم به روایات تحریف شده ادیان مختلف در زمینه های تاریخی و عقیدتی داشته باشیم. با تدریس سرکارخانم داوودی و ارائه مطالب به شیوه های متفاوتی مِن جمله عکس و فیلم و حتی مشارکت خود دانش آموزان، کلاس شور و شوق آموختن را در بچه ها برمی انگیخت. و درنهایت برای ارزیابی میزان یادگیری دانش آموزان، پرونده این کارگاه، با آزمونی در تاریخ ۲۱ مرداد بسته شد‌.

اما در کلاس کارافرینی چه گذشت ؟

در کنار دبیری خوش ذوق و خوش فکر و موثر دوشنبه های پایگاه تابستانی را گراندیم و الحمدلله در بازارچه ای که در نهایت تاسیس شد ، ثمرات این محفل را به نمایش گذاردیم. با انگیزه و شوقهای وافری که در این کلاس به بچه ها القا میشد ، جرقه ای در ذهن دانش اموزان برای اشتغال زایی و اقتصاددانی روشن میشد و طبق فرمایش اقا سعی در بهترین استفاده از وقت تابستان که نوعی مامن و محل پروراندن اینده سازان کشور است، شد.

نمیتوان گفت از دستهای پشت پرده که چقدر برای برگزاری این کلاس و گنجاندن مفاهیم اقتصادی و اجتماعی در کنار بازی و شادی و خلاقیت ، زحمت کشیده شده است و برنامه ها اجرا شده است. در انتهای پایگاه تابستانی ، مصاحبه‌ی علمی صورت گرفت که دانش آموزان به مدت بیست دقیقه با معلم دروس اختصاصی من جمله ریاضی و فیزیک ، مثال‌هایی از مباحث تابستان بصورت برخط حل کردند تا میزان یادگیری آن‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد و فرصتی برای کنش‌گران علمی فراهم آید تا اشکالاتی که در این دروس داشتند را در مدت تعطیلات تابستانی برطرف کنند. امید است تا با یاری خداوند سال تحصیلی جدید را با انگیزه ای دوچندان برای درس خواندن و تلاش و کوشش و آمادگی به دست آمده در کلاس های تابستانی در کنار رفاقت های شکل گرفته آغاز کنیم ان شالله

 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران