آموزش و مقالات

نقش پا در سلامتی بدن


خلاصه :

تحقیقات نشان می‌دهد که %۹۵ افرادی که نیاز به تعویض کامل مفصل زانو پیدا می کنند و %۹۰ بیمارانی که تحت عمل جراحی تعویض کامل مفصل ران قرار می‌گیرند دچار صافی کف پا بوده اند.

صاف بودن کف پا عموما مادر زادی است . در حالت نرمال گودی کف پا به تعادل بدن کمک می کند وقتی کف پا صاف باشد این تعادل بهم می خورد و در سنین بالاتر معمولا باعث فشار به مچ پا ،زانو و کمر می شود .این عارضه در درازمدت می تواند منجر به بروز عوارضی نظیر زانو درد ، کمردرد و خارپاشنه شود . صافی كف پا همیشه علائمی دارد. این علائم عبارتند از : صافی یك طرفه یا دوطرفه پا ،  ساییدگی كفش‌‌ها به سمت داخل ، درد ناحیه تحتانی پاها ، درد ناحیه داخل قوزك پا ، تورم قسمت داخلی قوزك و پا درد. 

برای تشخيص این عارضه از روش های زیر استفاده می شود :

روش اول :

  • ساده ‌ترين کار، این است که كف پا را با آب خيس كنيد و سپس روي يك سطح صاف بايستيد. اثری كه از پا روی سطح باقي مي‌ ماند، هر چه كامل‌‌تر باشد، نشان‌ دهنده صاف‌ تر بودن كف پا است. و اگر روی جای پای باقی ‌مانده، در جلوي پا و قسمت میانی پا خطی افقی رسم كنيم، چنانچه پهنای اين خط برابر با جلوی پا باشد، كف پا صاف بوده و اگر خط كشيده شده نصف پهنای جلوی پا باشد، آنگاه قوس كف پا طبيعی است و چنانچه قوس كف پا زياد باشد، پهنای قسمت میانی پا کمتر از نصف قسمت جلویی پا خواهد بود.

روش دوم:

  •  از كفش ‌ها نیز می ‌توان به صافی كف پا پی برد. كفش‌ها را روی میزی صاف قرار دهید و از پشت به آن ها نگاه كنید. كف پای صاف باعث خوردگی قسمت داخلی پاشنه پا می‌‌شود. صافی كف پا همچنین باعث می‌‌شود قسمت بالایی كفش به سمت داخل پاشنه خمیده شود. کفشهای افرادی که کف پای صاف دارند معمولا در قسمت  داخل پا دچار سائیدگی می شود .
    با استفاده از کفی هائی که در داخل کفش قرار می گیرد ،  می توان از عوارض صافی کف پا جلو گیری کرد . 

روش سوم:

  • امروزه با پیشرفت علم، روش دقیقی جایگزین روش‌های معمول تهیه اثر پا شده که موسوم است به اسکن کف پا. اسکن کف پا دارای صفحه ای است که بیمار روی آن می‌ایستد و خود این دستگاه بر اساس فشاری که پا بر صفحه حساس آن وارد کرده است، می‌تواند اثر پای بیمار و نیز میزان صاف بودن کف پا را تعیین کند. در واقع نه تنها می توان از این اسکن برای تشخیص استفاده کرد بلکه به دلیل کم هزینه بودن آن می‌توان برای غربالگری صافی کف پا سود جست. هر فرد می تواند با مراجعه به مراکز تخصصی و انجام این اسکن از اولین لحظه شروع صاف شدن کف پایش مطلع شود.

 

درمان غیر جراحی :

درمان در کسانیکه علائم دارند ضرورت دارد این علائم ممکن است درد و یا تغییرات بیومکانیکال باشد که پزشک در معاینه تشخیص خواهد داد. درمان صافی کف پا یا کاهش قوس بستگی به شدت و علت آن دارد. وقتی پا قوس لازم را نداشته باشد، فشار زیادی به استخوان های پا وارد می شود و این فشار به مچ پا، زانو و کمر منتقل می‌شود. در صورتی که صافی کف پا درمان نشود، به مرور زمان و با افزایش سن مسائل دیگری مانند آرتروز نیز پیش می‌آید . بایستی درمان این عارضه صورت گیرد ، زیرا ممکن است به علت انحنای مچ پا یا انحنای زانو یا  چرخش لگن ایجاد شده باشد که  فرد را دچار دردهای پراکنده عضلانی ـ اسکلتی و کمردرد می نماید .

  1. کاهش وزن برای بیمارانی که اضافه وزن دارند حتما توصیه می‌شود.
  2. کفش طبی یا کفی طبی برای دختران تا ۱۴ سالگی و برای پسرها تا ۱۶سالگی کاربرد دارد. بعد از این سنین باید درمان های دیگری را مدنظر قرار دهیم.
  3. ماساژ کف پا با استفاده از یک بطری که روی زمین قرار گرفته می تواند مفید باشد.
  4. انجام برخی ورزش‌های کششی برای کاهش درد ناحیه پا و قوزک پا و نیز تقویت عضلات قوس کف پا مفید است.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران