حفظ آرامش دانش آموزان در ایام امتحانات


۰۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۷:۰۱:۵۸
۳۹۶

با فرارسیدن فصل امتحانات ، شماری از دانش آموزان با اضطراب و استرس خاصی مواجه می شوند بطوریکه این ترس و نگرانی گاه اختلال در حافظه ایجاد می کند که این وضعیت باید با شیوه های مناسب پیشگیری و کنترل شود.

داشتن کمی اضطراب و دلهره در ایام امتـحانات امری طبیعی و معقـول است چرا که مـوجب حرکت و انگیـزه دانش آموزان برای یادگیری و موفقیت می شود. اما اگر این نگرانی به حدی برسد که تاثیر منفی بر روند آموزش روزانه آنان بگذارد، مانعی برای پیشرفت آنها می شود.علت تشویش بیش از اندازه گروهی از دانش آموزان، عدم استفاده درست آنها از نیروی فکری - ذهنی شان است. آنها می توانند با کمی تلاش، برنامه ریزی و به کارگیری روش های گوناگون کاهش اضطراب ، موفقیت خود را در امتحان ها تضمین کنند.

توكل

  • اتصال به نیرویی که می تواند احساس کنترل را در انسان ایجاد کند . توكل به معنای واگذاری امور به خداوند متعال است و احساس کنترل یعنی احساس کافی بودن منابع و امکانات برای غلبه بر فشارهای زندگی.

ایجاد محیطی آرام و به دور از تشنج

  • نشستن روی صندلی امتحان و چند نفس عمیق کشیدن و رها نمودن عضلات بدن موجب می شود تا اکسیژن بیشتری به مغز برسد و آرامش جسمی بهتری قبل از شروع امتحان به دست بیاوریم . 
  • اضطراب خود را بیان کنید و بدانید که اضطراب امتحان یک اختلال جزئی و شایع است و فقط مختص شما نیست.
  • از اضطراب های متفرقه بپرهیزید مثلا شب امتحان مسابقات فوتبال را دنبال نکنید.

 

خودداری از القای منفی

  • خودتان را تشویق کرده و جلوی پیام های انتقادی را بگیرید. اضطراب نوعی احساس فریب انگیز است که به شما القا می کند از پس هر کاری که قرار است انجام دهید بر نمی آیید.
  •  آن دسته از موفقیت های مثبتی را که در گذشته تجربه کرده اید، در ذهن خود مرور کنید. به جای پرداختن به جنبه های منفی ، همواره یک تصویر ذهنی مثبت از خودتان داشته باشید و پس از تلاش کافی جهت مطالعه، به موفقیت خود امیدوار باشید.
  • پذیرش توانمندی های خود و ایجاد این احساس که من تلاش خود را انجام دادم و حتما موفقیت خوبی را به دست خواهم آورد.

 

مطالعه و مرور بیشتر و تقویت بنیه علمی

  • مطالعه بیشتر و تلاش برای برطرف کردن ضعف بنیه علمی از طریق کمک گرفتن از دوستان (مباحثه) ، اساتید یا افراد مطلع تر و کتاب های کمک درسی، موجب تقویت اعتماد به نفس در امر یادگیری و پاسخ دهی بهتر در امتحان می شود.
  • از یادداشتهای خود، یادداشتهای فشرده ای بردارید، تا بازسازی ذهنی، رمزگردانی و مرور مطالب برایتان مفید واقع شود عبارتها را با زبان خودتان بازخوانی کنید. فشرده خوانی یعنی یادگیری مطالب تازه بلافاصله قبل از شروع امتحان و یا به عبارتی آخرین کوششهای شخص در آخرین لحظات قبل از امتحان ، که احتمالا موجب افزایش اضطراب می شود.
  • بر محدوده سؤالاتی که در امتحان مطرح خواهد شد ، تمرکز کنید. برای این منظور سؤالات امتحانی سالهای گذشته و همچنین توجه به مطالب و موضوعاتی که استاد در کلاس درس بیشتر روی آنها تکیه می کند مفید خواهد بود.

 

استراحت کوتاه بین زمان های درس خواندن

  • موجب به یادسپاری بهتر مطالب خوانده شده در ذهن شده و همچنین سبب تقویت روحیه و سلامت روانی و کاهش اضطراب می شود .

 

مدیریت آزمون

  • با شتاب امتحان ندهید ، به زمان بندی سؤالات دقت کنید تا با مشکل کمبود وقت مواجه شوید.
  •  اگر زودتر از زمان تعیین شده سؤالات را پاسخ دادید، عجله نکنید و مجددا مروری داشته باشید.
  •  خود را برای پاسخ گویی به هر گونه سؤالی آماده سازید، اما نه با این برداشت که باید صد در صد سؤالات را جواب دهید. هر چه را می دانید تا آنجا که می توانید پاسخ دهید.
  • پرسش را به دقت بخوانید و قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، افکارتان را در یک فهرست مختصر سازماندهی کنید .
  • به دنبال کلمات کلیدی، مقایسه کردن، توصیف کردن و شناسایی کردن بگردید.
  • ابتدا سؤالات آسان و ساده را پاسخ دهید و از سختها بگذرید.

 

پس از آزمون

  •  پاسخ سوالات امتحانی را با دیگران مرور نکنید.
  •  به فعالیتی آرامش بخش بپردازید.
  • به خاطر تلاشی که کرده اید خودتان را مانند یک دوست تشویق کنید.
  •  افکار منفی ، درباره خودتان را یادداشت کرده و سپس با هر یک از آنها، با یک عبارت مثبت مبارزه کنید.

            تکرار عبارات مثبت درباره خودتان، موجب برنامه ریزی مجدد ذهن برای موفقیت به جای شکست می شود.

  • خودتان را با دیگران مقایسه نکنید ، هر کسی توانمندی های مخصوص به خود را دارد.

برچسب‌های این مطلب:

پزشکی



برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.