آموزش و مقالات

تغذیه سالم در فصل تابستان


خلاصه :

رژیم غذایی در هر فصل متفاوت است، غذاهای فرد در فصول مختلف ، و حتی میزان خواب و فعالیت بدنی در یک فصل باید با فصل دیگر تفاوت داشته باشد تا بتوانیم با ایجاد سازگاری به بالاترین سطح توانایی و سلامت دست یابیم.

به طور کلی تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامت افراد و افزایش طول عمر افراد دارد و یکی از مسائل مهم در شیوه زندگی سالم بحث تغذیه افراد است بنابراین افرادی که تغذیه سالمی دارند خطر بیماری‌های مزمن را کمتر دارند و احتمال طول عمر بیشتری دارند.

 

اصول صحیح تغذیه در تابستان

1- با استفاده از گوشت، حبوبات و سبزیجات تازه در منزل غذا تهیه کنید و از مصرف غذاهای بسته بندی شده و آماده و فست فود خودداری نمایید.

 

2- مصرف یک صبحانه کامل و سالم باعث می شود انرژی موردنیاز شما در طول روز تامین شود و نیاز به خوردن تنقلات ناسالم و ریزه خواری در طول روز نداشته باشید .

 

3- هیدراته نگه داشتن بدن بسیار مهم است مصرف آب را در هیچ صورتی فراموش نکنید بهتر است هریک ساعت یک لیوان آب بنوشید. نوشیدنی های سالم و طبیعی بنوشید. از مصرف نوشابه های گازدار و صنعتی خودداری کنید. عرقیات گیاهی و چای سبز توصیه می شود.

 

 

 

 

 

 

4- از میوه جات و سبزیحات فصل استفاده نمائید.

 

 

5- غذا و میوه را در فضای خنک میل نمائید. گرما به سرعت باعث فساد مواد غذایی می شود.

 

 

 

6- از خوردن غذاهای پرچرب و سرخ شده خودداری کنید و غذاها را بیشتر به صورت آب پز و کبابی مصرف کنید.

7- در تابستان غذاهای سبک تر و کم حجم تر مصرف کنید باید از مصرف غذاهای سنگین مانند آبگوشت، کله پاچه، حلیم و فسنجان پرهیز کرد.

 

 

 

 

 

8- مایعات خیلی سرد ننوشید. مایعات بسیار سرد به دستگاه های مختلف بدن آسیب وارد می کنند به خصوص در کار طبیعی کبد و معده اختلال ایجاد می کنند، باعث ضعیف شدن سیستم گوارش می شوند و در مسیر گوارش انسداد ایجاد می کنند.

 

 

 

 

 

9- مصرف کاهو کاهنده حرارت و تعدیل کننده خشکی بدن است و موجب کاهش تشنگی و التهاب ناشی از گرمای هوا می شود مصرف آن به همراه سکنجبین نعنا یکی از بهترین راه های غلبه بر تشنگی در روزهای گرم است.

 

 

 

 

 

 

10- آبدوغ خیار، ماست و خیار، نان و پنیر و خیار و ماست­ و اسفناج از جمله بهترین غذاهای حاضری در فصل تابستان است.

 

 

 

 

 

11- عرق بیدمشک و کاسنی به علت دارا بودن طبع سرد موجب خنک شدن بدن می شود.

 

12- انواع شکلات و خشکبار و شیرینی و ادویه جات تند موجب افزایش حرارت بدن و تشنگی می شود و باید از زیاده روی در مصرف آنها خودداری کرد.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران